Den faglige stolthed fylder mere end de store kontrakter

Vi skal kunne se os selv, i det vi laver. Derfor sætter Ekolab ofte den faglige stolthed over kommercielle hensyn, når opgaver udføres. Den tilgang har ført til kontinuerlig vækst og fastholdelse af medarbejdere siden virksomhedens begyndelse.

af Jonas Roulund

Det er sjovere at levere et projekt, man kan være stolt af, end at lave noget bare for at krydse det af på en tjekliste. Derfor skal den faglige stolthed altid skinne igennem, når opgaver udføres for kunderne. Det giver nemlig trivsel, når man laver noget, man kan lide, forklarer ingeniør hos Ekolab, Mark Slater:

– Vi har det bedst med at løse opgaven på den rigtige måde. Vi vil gerne lære af de opgaver, vi får ind, og hvis en kunde kommer med en bestilling, kan vi sagtens finde på at sige, at vi synes de også skal se på det og det, for lige at give den ekstra kvalitet og tilfredshed. Det kan så medføre, at vi bruger flere timer end først antaget til opgaven, men det skal der også være plads til, fortæller Mark.

Hvis det giver medarbejderen en bedre følelse med det færdige produkt, så skal der være tid til at forbedre det

Mark Slater

Organisationschef, Ingeniør, Ekolab

Netop friheden til selv at vurdere, hvor meget tid man bruger på projektet, er en central del af Ekolabs tilgang til opgaveløsning:

– I mange større virksomheder er der altid nogle lag over medarbejderne. Nogle der tjekker og kontrollerer, at alle gør det, de skal. Der har vi i stedet givet en stor grad af frihed, til at den enkelte medarbejder selv kan vurdere, om der er noget, han eller hun mener, kan gøre projektet en anelse bedre, og så kan de bruge lidt mere tid på det – også selvom det måske, ud fra et rent kommercielt hensyn, ikke er så givende. Hvis det giver medarbejderen en bedre følelse med det færdige produkt, så skal der være tid til at forbedre det, forklarer Mark.

Meningsgivende ingeniørarbejde

Jesper Engbo Lassen er erfaren ingeniør med tidligere ansættelser i større virksomheder. Han har været ansat i Ekolab siden 2015 og ser flere styrker i den store frihedsgrad:

– Vi har jo den tilgang, at vi vil løse opgaver, vi trives med, uden at have alt for meget fokus på økonomien og bundlinjen. Mange af de opgaver vi har løst gennem tiden, har vi løst ud fra tilgangen om, at det er sjovere at have en lav timepris, men til gengæld have en større frihedsgrad, så det ikke betyder så meget, om vi bruger en time mere eller mindre på opgaven. Det giver samtidig en mulighed for, at vi kan have fagligheden i fokus – at vi kan se på helheden i stedet for kun at fokusere på, hvad vi er købt til i første omgang. Det gavner både os og kunden, forklarer Jesper.

Derfor er det også vigtigt, at vi bevarer muligheden for at tilpasse opgaverne, til det vi gerne vil, og samtidig følge med kunden, når de har brug for at få lavet noget, der går ud over opgavedefinitionen. Det giver ganske enkelt bedst mening for alle parter, for når vi leverer noget, vi er stolte af, så er vi gladere som ingeniører, og det er jo til gavn for kunderne at få så gode projekter som muligt

Jesper Engbo Lassen

Ingeniør, Ekolab

Det skal altså være lysten, der driver værket, hvilket også skinner igennem, når nye opgaver tages ind:

–  Nogle gange vælger vi nogle opgaver, efter hvad vi har lyst til at lave, og så kan det godt være, at vi ikke har så stor fortjeneste på lige netop den sag, men det er ikke nøglen her. Her ser vi først på, om det er noget, vi kan lide at lave, og så kontrollerer vi egentlig ikke så meget i forhold til sagsfaktorvurderinger og den slags, fortæller Jesper.

For at gøre denne tilgang mulig er virksomheden fladt organiseret uden mellemledere, så ingeniørerne selv har indflydelse på, hvilke opgaver der tages ind. En organisering, der gavner både ingeniørerne og kunderne, ifølge Jesper:

– Med vores struktur, så undgår du jo, at du kommer til at sidde med noget, du ikke gider. Vi har en opgaveløsning, hvor det handler om andre værdier end økonomi. Det handler om, at vi gerne vil arbejde med noget, der giver mening og værdi på et højere plan end kroner og øre. Derfor er det også vigtigt, at vi bevarer muligheden for at tilpasse opgaverne, til det vi gerne vil, og samtidig følge med kunden, når de har brug for at få lavet noget, der går ud over opgavedefinitionen. Det giver ganske enkelt bedst mening for alle parter, for når vi leverer noget, vi er stolte af, så er vi gladere som ingeniører, og det er jo til gavn for kunderne at få så gode projekter som muligt, slutter Jesper.

Vores tilgang gør, at mange af vores kunder vender tilbage, og vi har opbygget længerevarende samarbejder med flere. Læs mere om betydningen af de vedvarende relationer her